- Menu przedmiotowe
- Budżet i majątek jednostki
- Raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ za 2020r.
Raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ za 2020r.
Raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ za 2020r..pdf (5,36MB)
RAPORT O SYTUACJI EKONOMICZNO-FINANSOWEJ SAMODZIELNEGO PUBLICZNEGO ZAKŁADU OPIEKI ZDROWOTNEJ
Podstawa prawna: art.53a ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz.U.2021 poz.711)
I. Wybrane informacje o samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej.
- Firma samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej:
Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy w Opolu z/s w Kędzierzynie-Koźlu
2. Adres: ul. Mikołaja Reja 2a, 47-220 Kędzierzyn-Koźle
3. Numer telefonu, faksu oraz adres poczty elektronicznej:
Tel. 77 4837732, Fax 77 4837732 w 102, sekretariat@womp.opole.pl
4. Numer identyfikacyjny: REGON 000637921
5. Numer w Krajowym Rejestrze Sądowym: 0000001890
6. Data wpisu i numer rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą: 01.11.1996r. nr 000000009478
II. Analiza sytuacji ekonomiczno-finansowej za poprzedni rok obrotowy
Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej została opracowana w oparciu
o teorię i zasady analizy wskaźnikowej, dostosowanej do warunków i specyfiki sektora ochrony zdrowia.
Raport sporządzono zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 25 kwietnia 2017 roku w sprawie wskaźników ekonomiczno-finansowych niezbędnych do sporządzenia analizy oraz prognozy sytuacji ekonomiczno-finansowej samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Analizę sytuacji ekonomiczno-finansowej za 2020 rok przeprowadzono w oparciu
o punktowe oceny przypisane poszczególnym wskaźnikom wyliczonym zgodnie ze sposobem określonym w/w rozporządzeniu.
Z uwagi na niewysoki ale dodatni wynik finansowy w roku 2020 wskaźniki zyskowności uzyskały wartości od 0,09% zyskowność działalności operacyjnej, do 0,27% zyskowności aktywów. Wskaźnik zyskowności netto wyniósł 0,10%.
Jednostka uzyskała również korzystne wartości wskaźników płynności, zarówno bieżącej (1,45), jak i szybkiej (1,43). Za wskaźnik płynności szybkiej uzyskano maksymalną liczbę pkt 13.
Wysoką wartość uzyskały wskaźniki rotacji należności i zobowiązań. Jednostka nie ma problemów z regulowaniem należności. Średni czas uzyskania należności wyniósł 32 dni.
Wszystkie zobowiązania regulowane są terminowo, a średni czas wyniósł 17 dni.
Niskie wartości uzyskały wskaźniki zadłużenia ponieważ:
- jednostka posiada wysokie rezerwy na świadczenia pracownicze, w tym odprawy emerytalne i nagrody jubileuszowe,
- jednostka posiada niski kapitał założycielski z uwagi na brak własnych nieruchomości,
- jednostka posiada nie rozliczony ujemny wynik finansowy z lat ubiegłych oraz zerowy fundusz zakładu.
W efekcie uzyskano wskaźnik zadłużenia aktywów w wysokości 68% oraz wskaźnik wypłacalności w wysokości 5,54.
W wyniku analizy wskaźników sporządzonej na podstawie Sprawozdania Finansowego za 2020 rok, przy zastosowaniu metody punktowej uzyskano 43 punkty, co stanowi 61% (w roku ubiegłym 57%) maksymalnej liczby punktów możliwej do uzyskania
i świadczy o stabilnej sytuacji ekonomiczno-finansowej jednostki.
Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej nie są nastawione na uzyskanie zysku, a ich celem jest zabezpieczanie potrzeb zdrowotnych na danym terenie.
III. Prognoza sytuacji ekonomiczno-finansowej na kolejne trzy lata obrotowe
Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o działalności leczniczej. Prognoza na okres 2021-2023 rok została opracowana zgodnie z art. 52 ustawy o działalności leczniczej.
SPZOZ pokrywa z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności
i reguluje zobowiązania. W prognozach sytuacji ekonomiczno-finansowej na rok 2021 zaplanowano zerowy wynik finansowy, a na kolejne 2 lata obrotowe założono niewielkie zyski.
Podstawą określenia prognozowanych przychodów i kosztów w roku 2021 jest Plan Finansowy. Z uwagi na planowaną normalizację sytuacji epidemicznej w II półroczu 2021 założono wzrost przychodów od pracodawców o 5% w skali roku oraz 12% przychodów pozostałych. Przychody z NFZ wzrosną o 5,77% a dotacja Samorządu Województwa Opolskiego o 7%.
Wykaz umów na finansowanie świadczeń ze środków publicznych zawartych na dzień sporządzenia raportu:
- Województwo Opolskie- zadania medycyny pracy 3.000.000 zł - na rok 2021,
- Narodowy Fundusz Zdrowia – AOS – 1.033.280 zł - na rok 2021,
- Narodowy Fundusz Zdrowia – POZ- 855.217 zł - na rok 2021,
- Narodowy Fundusz Zdrowia – Rehabilitacja lecznicza – 315.913 zł - na rok 2021.
Do prognozy przychodów i kosztów na lata 2022-2023 przyjęto następujące wskaźniki makroekonomiczne:
- tempo wzrostu cen towarów i usług komercyjnych wyniesie 2,8% i 2,6%
- wzrost PKB 4,3% i 3,7%
- wzrost wynagrodzeń 4,4% i 3,8%
Ponadto założono wzrost przychodów od pracodawców o 5 % i 10 %.
Do prognozy przychodów na lata 2022-2023 przyjęto założenie, że zakres realizowanych świadczeń ze środków publicznych będzie obejmował wszystkie dotychczasowe rodzaje świadczeń.
Prognozę przychodów w zakresie realizacji zadań medycyny pracy, finansowanych przez Samorząd Województwa zwiększono o planowany wskaźnik inflacji 2,8% i 2,6% w latach 2022 i 2023.
Prognozę przychodów ze świadczeń finansowanych przez NFZ zwiększono na rok 2022 i 2023 o planowane w tych latach wskaźniki wzrostu PKB tj. 4,3% i 3,7%.
Zakładany wzrost przychodów ze sprzedaży w kolejnych latach (rok do roku) wyniesie ok.:
- 2021 rok 500.187 zł
- 2022 rok 211.400 zł
- 2023 rok 239.528 zł
Kwoty kosztów ujęte w prognozie stanowią koszty związane z realizacją umów
z płatnikiem publicznym oraz innych przychodów. Poziom kosztów wg. rodzaju założono zgodnie z Planem finansowym na rok 2021. W latach 2022 i 2023 zaplanowano wzrost kosztów na poziomie prognozowanych wskaźników inflacji. W zakresie wynagrodzeń
i ubezpieczeń społecznych prognoza w latach 2022 i 2023 zakłada wzrost o 4,4% i 3,8%
Planowany wzrost kosztów rodzajowych w kolejnych latach (rok do roku) wyniesie ok.:
- 2021 rok 448.500 zł
- 2022 rok 231.978 zł
- 2023 rok 224.727 zł
TABELA PODSUMOWUJĄCA WYNIKI OCENY SYTUACJI EKONOMICZNO-FINANSOWEJ - PROGNOZA NA LATA 2021-202 |
|||||||
Grupa |
Wskaźniki |
2021 |
2022 |
2023 |
|||
Wskaźnik |
Ilość punktów |
Wskaźnik |
Ilość punktów |
Wskaźnik |
Ilość punktów |
||
I. WSKAŹNIKI ZYSKOWNOŚCI |
Wskaźnik zyskowności netto (%) |
0,00% |
3 |
0,03% |
3 |
0,25% |
3 |
Wskaźnik zyskowności działalności operacyjnej (%) |
0,00% |
3 |
0,04% |
3 |
0,26% |
3 |
|
Wskaźnik zyskowność aktywów (%) |
0,00% |
3 |
0,08% |
3 |
0,75% |
3 |
|
|
Razem |
9 |
|
9 |
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II. WSKAŹNIKI PŁYNNOŚCI |
Wskaźnik bieżącej płynności |
1,42 |
8 |
1,41 |
8 |
1,42 |
8 |
Wskaźnik szybkiej płynności |
1,41 |
13 |
1,40 |
13 |
1,41 |
13 |
|
|
Razem |
21 |
|
21 |
|
21 |
|
|
|
|
|
|
|
||
III. WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI |
Wskaźnik rotacji należności (w dniach) |
30 |
3 |
32 |
3 |
32 |
3 |
Wskaźnik rotacji zobowiązań (w dniach) |
15 |
7 |
15 |
7 |
15 |
7 |
|
|
Razem |
10 |
|
10 |
|
10 |
|
IV. WSKAŹNIKI ZADŁUŻENIA |
Wskaźnik zadłużenia aktywów (%) |
73% |
3 |
72% |
3 |
72% |
3 |
Wskaźnik wypłacalności |
6,46 |
0 |
6,28 |
0 |
6,26 |
0 |
|
|
Razem |
3 |
|
3 |
|
3 |
|
Łączna wartość punktów |
43 |
43 |
43 |
TABELA PUNTÓW OGÓŁEM ZA LATA 2020-2023 |
|
|||||
Wskaźniki |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
|
|
Wskaźnik zyskowności netto (%) |
3 |
3 |
3 |
3 |
||
Wskaźnik zyskowności działalności operacyjnej (%) |
3 |
3 |
3 |
3 |
||
Wskaźnik zyskowność aktywów (%) |
3 |
3 |
3 |
3 |
||
Wskaźnik bieżącej płynności |
8 |
8 |
8 |
8 |
||
Wskaźnik szybkiej płynności |
13 |
13 |
13 |
13 |
||
Wskaźnik rotacji należności (w dniach) |
3 |
3 |
3 |
3 |
||
Wskaźnik rotacji zobowiązań (w dniach) |
7 |
7 |
7 |
7 |
||
Wskaźnik zadłużenia aktywów (%) |
3 |
3 |
3 |
3 |
||
Wskaźnik wypłacalności |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
RAZEM |
43 |
43 |
43 |
43 |
IV. Informacja o istotnych zdarzeniach mających wpływ na sytuację ekonomiczno-finansową
- W obecnych warunkach prognozowanie sytuacji jednostki w okresie 3 lat obarczone jest dużym ryzykiem błędu, podobnie jak sytuacji makroekonomicznej. Ograniczenia związane ze społeczną kwarantanną i spadek aktywności gospodarczej może mieć większy niż założono wpływ na sytuację finansową jednostki w najbliższych latach.
- Zakładamy dalszą realizację usług na rzecz pacjentów podlegających powszechnemu ubezpieczeniu zdrowotnemu. W związku z tym nie nastąpi istotna zmiana struktury organizacyjnej jednostki. Przychody z NFZ stanowią ok. 32% przychodów ze sprzedaży i skutki finansowe ich braku (lub zmniejszenia) byłyby dla jednostki bardzo niekorzystne.
- Zakładamy dalsze finansowanie przez płatnika publicznego podwyżek dla pielęgniarek. Brak finansowania spowodowałby stratę jednostki w wysokości 300 tys. zł rocznie.
- Wzrost minimalnych wynagrodzeń pracowników medycznych oraz obowiązek przystąpienia do PPK powoduje dalszy wzrost kosztów wynagrodzeń w kolejnych latach.
Braki kadry medycznej mogą spowodować brak możliwości wypracowania kontraktu NFZ mimo przywrócenia planowanych przyjęć p