- Menu przedmiotowe
- Budżet i majątek jednostki
- Raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ za 2021r.
Raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ za 2021r.
RAPORT O SYTUACJI EKONOMICZNO-FINANSOWEJ SAMODZIELNEGO PUBLICZNEGO ZAKŁADU OPIEKI ZDROWOTNEJ
Podstawa prawna: art.53a ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz.U.2022 poz. 633 z póżn. zm.)
I. Wybrane informacje o samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej.
- Firma samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej:
Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy w Opolu z/s w Kędzierzynie-Koźlu
2. Adres: ul. Mikołaja Reja 2a, 47-220 Kędzierzyn-Koźle
3. Numer telefonu, faksu oraz adres poczty elektronicznej:
Tel. 77 4837732, Fax 77 4837732 w 102, sekretariat@womp.opole.pl
4. Numer identyfikacyjny: REGON 000637921
5. Numer w Krajowym Rejestrze Sądowym: 0000001890
6. Data wpisu i numer rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą: 01.11.1996r. nr 000000009478
II. Analiza sytuacji ekonomiczno-finansowej za poprzedni rok obrotowy
Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej została opracowana w oparciu
o teorię i zasady analizy wskaźnikowej, dostosowanej do warunków i specyfiki sektora ochrony zdrowia.
Raport sporządzono zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 25 kwietnia 2017 roku w sprawie wskaźników ekonomiczno-finansowych niezbędnych do sporządzenia analizy oraz prognozy sytuacji ekonomiczno-finansowej samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Analizę sytuacji ekonomiczno-finansowej za 2021 rok przeprowadzono w oparciu
o punktowe oceny przypisane poszczególnym wskaźnikom wyliczonym zgodnie ze sposobem określonym w/w rozporządzeniu.
Z uwagi na dodatni wynik finansowy w roku 2021 wskaźniki zyskowności uzyskały wartości od 1,78% zyskowność aktywów do 0,54% zyskowność netto i zyskowność działalności operacyjnej.
|
|
Jednostka uzyskała również korzystne wartości wskaźników płynności, zarówno bieżącej (1,52), jak i szybkiej (1,50). Za wskaźniki płynności uzyskano maksymalną liczbę pkt.
Wysoką wartość uzyskały wskaźniki rotacji należności i zobowiązań. Jednostka nie ma problemów z regulowaniem należności. Średni czas uzyskania należności wyniósł 27 dni.
Wszystkie zobowiązania regulowane są terminowo, a średni czas wyniósł 14 dni.
Niskie wartości uzyskały wskaźniki zadłużenia ponieważ:
- jednostka posiada wysokie rezerwy na świadczenia pracownicze, w tym odprawy emerytalne i nagrody jubileuszowe,
- jednostka posiada niski kapitał założycielski z uwagi na brak własnych nieruchomości,
- jednostka posiada nie rozliczony ujemny wynik finansowy z lat ubiegłych oraz zerowy fundusz zakładu.
W efekcie uzyskano wskaźnik zadłużenia aktywów w wysokości 69% oraz wskaźnik wypłacalności w wysokości 4,80.
W wyniku analizy wskaźników sporządzonej na podstawie Sprawozdania Finansowego za rok 2021, przy zastosowaniu metody punktowej uzyskano 47 punktów, co stanowi 67% (w roku ubiegłym 61%) maksymalnej liczby punktów możliwej do uzyskania
i świadczy o stabilnej sytuacji ekonomiczno-finansowej jednostki.
Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej nie są nastawione na uzyskanie zysku, a ich celem jest zabezpieczanie potrzeb zdrowotnych na danym terenie.
III. Prognoza sytuacji ekonomiczno-finansowej na kolejne trzy lata obrotowe
Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o działalności leczniczej. Prognoza na okres 2022-2024 rok została opracowana zgodnie z art. 52 ustawy o działalności leczniczej.
SPZOZ pokrywa z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności
i reguluje zobowiązania. W prognozach sytuacji ekonomiczno-finansowej na rok 2022 zaplanowano niewysoki, dodatni wynik finansowy, podobnie na kolejne 2 lata.
Podstawą określenia prognozowanych przychodów i kosztów w roku 2022 jest Plan Finansowy oraz zawarte umowy. Z uwagi na normalizację sytuacji epidemicznej w roku 2022 założono wzrost przychodów od pracodawców o 6,9% w skali roku oraz 5,7% przychodów pozostałych. Przychody z NFZ wzrosną o 5,2% a dotacja Samorządu Województwa Opolskiego o 3,1%.
Wykaz umów na finansowanie świadczeń ze środków publicznych zawartych na dzień sporządzenia raportu:
- Województwo Opolskie- zadania medycyny pracy 3.300.000 zł - na rok 2022,
- Narodowy Fundusz Zdrowia – AOS – 1.168.247 zł - na rok 2022,
- Narodowy Fundusz Zdrowia – POZ- 805.795 zł - na rok 2022,
- Narodowy Fundusz Zdrowia – Rehabilitacja lecznicza – 424.958 zł - na rok 2022.
Do prognozy przychodów i kosztów na lata 2023-2024 przyjęto następujące wskaźniki makroekonomiczne:
- tempo wzrostu cen towarów i usług komercyjnych wyniesie 7,8% i 4,8%
- wzrost PKB 3,2% i 3%
- wzrost kosztów pracy 10,1% i 3,5%
Do prognozy przychodów na lata 2023-2024 przyjęto założenie, że zakres realizowanych usług finansowanych ze środków publicznych będzie obejmował wszystkie dotychczasowe rodzaje świadczeń.
Prognozę przychodów w zakresie realizacji zadań medycyny pracy, finansowanych przez Samorząd Województwa zwiększono o planowany wskaźnik wzrostu PKB 3,2% i 3% w latach 2023 i 2024 oraz planowany wzrost kosztów zatrudnienia osób realizujących zadania finansowanie przez Samorząd Województwa Opolskiego.
Prognozę przychodów ze świadczeń finansowanych przez NFZ zwiększono na lata 2023 i 2024 również o planowane wskaźniki wzrostu PKB tj. 3,2% i 3% oraz planowany wzrost kosztów zatrudnienia osób realizujących świadczenia zdrowotne finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Zakładany wzrost przychodów ze sprzedaży w kolejnych latach (rok do roku) wyniesie ok.:
- 2022 rok 359.799 złRaport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ za rok 2021.pdf (5,64MB)
- 2023 rok 673.680 zł
- 2024 rok 242.884 zł
Kwoty kosztów ujęte w prognozie stanowią koszty związane z realizacją umów
z płatnikiem publicznym oraz innych przychodów. Poziom kosztów wg. rodzaju założono zgodnie z Planem finansowym na rok 2022. W latach 2023 i 2024 zaplanowano wzrost kosztów na poziomie prognozowanych wskaźników inflacji. W zakresie wynagrodzeń
i ubezpieczeń społecznych prognoza w latach 2023 i 2024 zakłada wzrost o 10,16% i 3,5% (planowany wzrost kosztów pracy).
Planowany wzrost kosztów rodzajowych w kolejnych latach (rok do roku) wyniesie ok.:
- 2022 rok 374.829 zł
- 2023 rok 673.376 zł
- 2024 rok 255.308 zł
TABELA PODSUMOWUJĄCA WYNIKI OCENY SYTUACJI EKONOMICZNO-FINANSOWEJ - PROGNOZA NA LATA 2022-2024 | |||||||
Grupa | Wskaźniki | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Wskaźnik | Ilość punktów | Wskaźnik | Ilość punktów | Wskaźnik | Ilość punktów | ||
I. WSKAŹNIKI ZYSKOWNOŚCI | Wskaźnik zyskowności netto (%) | 0,15% | 3 | 0,26% | 3 | 0,18% | 3 |
Wskaźnik zyskowności działalności operacyjnej (%) | 0,15% | 3 | 0,26% | 3 | 0,18% | 3 | |
Wskaźnik zyskowność aktywów (%) | 0,51% | 3 | 0,95% | 3 | 0,67% | 3 | |
| Razem | 9 |
| 9 |
| 9 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
II. WSKAŹNIKI PŁYNNOŚCI | Wskaźnik bieżącej płynności | 1,44 | 8 | 1,59 | 12 | 1,56 | 12 |
Wskaźnik szybkiej płynności | 1,42 | 13 | 1,58 | 13 | 1,55 | 13 | |
| Razem | 21 |
| 25 |
| 25 | |
|
|
|
|
|
| ||
III. WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI | Wskaźnik rotacji należności (w dniach) | 29 | 3 | 28 | 3 | 29 | 3 |
Wskaźnik rotacji zobowiązań (w dniach) | 14 | 7 | 14 | 7 | 14 | 7 | |
| Razem | 10 |
| 10 |
| 10 | |
IV. WSKAŹNIKI ZADŁUŻENIA | Wskaźnik zadłużenia aktywów (%) | 70% | 3 | 72% | 3 | 73% | 3 |
Wskaźnik wypłacalności | 4,75 | 0 | 4,88 | 0 | 4,84 | 0 | |
| Razem | 3 |
| 3 |
| 3 | |
Łączna wartość punktów | 43 | 47 | 47 |
TABELA PUNTÓW OGÓŁEM ZA LATA 2021-2024 |
| |||||
Wskaźniki | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
| |
Wskaźnik zyskowności netto (%) | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Wskaźnik zyskowności działalności operacyjnej (%) | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Wskaźnik zyskowność aktywów (%) | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Wskaźnik bieżącej płynności | 12 | 8 | 12 | 12 | ||
Wskaźnik szybkiej płynności | 13 | 13 | 13 | 13 | ||
Wskaźnik rotacji należności (w dniach) | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Wskaźnik rotacji zobowiązań (w dniach) | 7 | 7 | 7 | 7 | ||
Wskaźnik zadłużenia aktywów (%) | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Wskaźnik wypłacalności | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
RAZEM | 47 | 43 | 47 | 47 |
IV. Informacja o istotnych zdarzeniach mających wpływ na sytuację ekonomiczno-finansową
- W obecnych warunkach prognozowanie sytuacji jednostki w okresie 3 lat obarczone jest dużym ryzykiem błędu, podobnie jak sytuacji makroekonomicznej. Znaczny poziom inflacji, ograniczenia związane z sytuacją gospodarczą może mieć większy niż założono wpływ na wyniki finansowe jednostki w najbliższych latach.
- Zakładamy dalszą realizację usług na rzecz pacjentów podlegających powszechnemu ubezpieczeniu zdrowotnemu. W związku z tym nie nastąpi istotna zmiana struktury organizacyjnej jednostki. Przychody z NFZ stanowią ok. 35% przychodów ze sprzedaży i skutki finansowe ich braku (lub zmniejszenia) byłyby dla jednostki bardzo niekorzystne.
- Zakładamy dalsze finansowanie przez płatnika publicznego podwyżek dla pracowników podmiotów leczniczych. Brak finansowania spowodowałby znaczną stratę jednostki.
- Wzrost minimalnych wynagrodzeń pracowników medycznych oraz znaczny wzrost cen energii, materiałów i usług powoduje dalszy wzrost kosztów rodzajowych.
- Braki kadry medycznej mogą spowodować trudności w realizacji kontraktu NFZ mimo przywrócenia planowanych przyjęć pacjentów.