- Menu przedmiotowe
- Budżet i majątek jednostki
- Raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ za rok 2022
Raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ za rok 2022
RAPORT - WOMP.pdf (362,24KB)
RAPORT O SYTUACJI EKONOMICZNO-FINANSOWEJ SAMODZIELNEGO PUBLICZNEGO ZAKŁADU OPIEKI ZDROWOTNEJ
Podstawa prawna: art. 53a ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz.U.2022 poz. 633 z póżn. zm.)
I. Wybrane informacje o samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej.
1. Firma samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej:
Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy w Opolu z/s w Kędzierzynie-Koźlu
2. Adres: ul. Mikołaja Reja 2a, 47-220 Kędzierzyn-Koźle
3. Numer telefonu, faksu oraz adres poczty elektronicznej:
Tel. 77 4837732, Fax 77 4837732 w 102, sekretariat@womp.opole.pl
4. Numer identyfikacyjny: REGON 000637921
5. Numer w Krajowym Rejestrze Sądowym: 0000001890
6. Data wpisu i numer rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą: 01.11.1996r. nr 000000009478
II. Analiza sytuacji ekonomiczno-finansowej za poprzedni rok obrotowy
Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej została opracowana w oparciu
o teorię i zasady analizy wskaźnikowej, dostosowanej do warunków i specyfiki sektora ochrony zdrowia.
Raport sporządzono zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 25 kwietnia 2017 roku w sprawie wskaźników ekonomiczno-finansowych niezbędnych do sporządzenia analizy oraz prognozy sytuacji ekonomiczno-finansowej samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Analizę sytuacji ekonomiczno-finansowej za 2022 rok przeprowadzono w oparciu
o punktowe oceny przypisane poszczególnym wskaźnikom wyliczonym zgodnie ze sposobem określonym w/w rozporządzeniu.
Z uwagi na dodatni wynik finansowy w roku 2022 wskaźniki zyskowności uzyskały wartości od 0,57% zyskowność aktywów do 0,14% zyskowność netto i zyskowność działalności operacyjnej.
Jednostka uzyskała również korzystne wartości wskaźników płynności, zarówno bieżącej (1,47), jak i szybkiej (1,46). Za wskaźnik płynności szybkiej uzyskano maksymalną liczbę pkt.
Wysoką wartość uzyskały wskaźniki rotacji należności i zobowiązań. Jednostka nie ma problemów z regulowaniem należności. Średni czas uzyskania należności wyniósł 22 dni.
Wszystkie zobowiązania regulowane są terminowo, a średni czas wyniósł 8 dni.
Niskie wartości uzyskały wskaźniki zadłużenia ponieważ:
- jednostka posiada wysokie rezerwy na świadczenia pracownicze, w tym odprawy emerytalne i nagrody jubileuszowe,
- jednostka posiada niski kapitał założycielski z uwagi na brak własnych nieruchomości,
- jednostka posiada nie rozliczony ujemny wynik finansowy z lat ubiegłych oraz zerowy fundusz zakładu.
W efekcie uzyskano wskaźnik zadłużenia aktywów w wysokości 68% oraz wskaźnik wypłacalności w wysokości 4,40.
W wyniku analizy wskaźników sporządzonej na podstawie Sprawozdania Finansowego za rok 2022, przy zastosowaniu metody punktowej uzyskano 43 punkty, co stanowi 61,42% (w roku ubiegłym 67%) maksymalnej liczby punktów możliwej do uzyskania i świadczy o stabilnej sytuacji ekonomiczno-finansowej jednostki.
Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej nie są nastawione na uzyskanie zysku, a ich celem jest zabezpieczanie potrzeb zdrowotnych na danym terenie.
III. Prognoza sytuacji ekonomiczno-finansowej na kolejne trzy lata obrotowe
Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o działalności leczniczej. Prognoza na okres 2023-2025 rok została opracowana zgodnie z art. 52 ustawy o działalności leczniczej.
SPZOZ pokrywa z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności
i reguluje zobowiązania. W prognozach sytuacji ekonomiczno-finansowej na rok 2023 zaplanowano zerowy wynik finansowy. Na lata 2024 i 2025 zaplanowano niewysokie ale dodatnie wyniki finansowe.
Podstawą określenia prognozowanych przychodów i kosztów w roku 2023 jest Plan Finansowy oraz zawarte umowy. Z uwagi na normalizację sytuacji epidemicznej w roku 2023 założono wzrost przychodów od pracodawców o 18% w skali roku oraz 1% przychodów pozostałych (likwidacja Poradni Medycyny Tropikalnej i Medycyny Podróży). Przychody z NFZ wzrosną o 16% a dotacja Samorządu Województwa Opolskiego
o 8,57%.
Wykaz umów na finansowanie świadczeń ze środków publicznych zawartych na dzień sporządzenia raportu:
Województwo Opolskie- zadania medycyny pracy 3.800.000 zł - na rok 2023,
Narodowy Fundusz Zdrowia – AOS – 1.791.000 zł - na rok 2023,
Narodowy Fundusz Zdrowia – POZ - 890.000 zł - na rok 2023,
Narodowy Fundusz Zdrowia – Rehabilitacja lecznicza – 608.000 zł - na rok 2023.
Do prognozy przychodów i kosztów na lata 2024-2025 przyjęto następujące wskaźniki makroekonomiczne:
- tempo wzrostu cen towarów i usług komercyjnych wyniesie 4,8% i 3,5%,
- wzrost PKB 3% i 3,1%,
- wzrost kosztów pracy 3,5% i 3,5%.
Do prognozy przychodów na lata 2024-2025 przyjęto założenie, że zakres realizowanych usług finansowanych ze środków publicznych będzie obejmował wszystkie dotychczasowe rodzaje świadczeń.
Prognozę przychodów w zakresie realizacji zadań medycyny pracy, finansowanych przez Samorząd Województwa zwiększono o planowany wskaźnik wzrostu PKB 3%
w roku 2024 i 3,1% w roku 2025.
Prognozę przychodów ze świadczeń finansowanych przez NFZ zwiększono na lata 2024 i 2025 również o planowane wskaźniki wzrostu PKB o 3% i 3,1% w kolejnych latach.
Zakładany wzrost przychodów ze sprzedaży w kolejnych latach (rok do roku) wyniesie ok.:
2023 rok 883 tys. zł
2024 rok 320 tys. zł
2025 rok 282 tys. zł
Kwoty kosztów ujęte w prognozie stanowią koszty związane z realizacją umów
z płatnikiem publicznym oraz innych przychodów. Poziom kosztów wg rodzaju założono zgodnie z Planem Finansowym na rok 2023. W latach 2024 i 2025 zaplanowano wzrost kosztów na poziomie prognozowanych wskaźników inflacji. W zakresie wynagrodzeń
i ubezpieczeń społecznych prognoza w latach 2024 i 2025 zakłada wzrost o 3,5%
w każdym roku (planowany wzrost kosztów pracy).
Planowany wzrost kosztów rodzajowych w kolejnych latach (rok do roku) wyniesie ok.:
2023 rok 1.014 tys. zł
2024 rok 307 tys. zł
2025 rok 294 tys. zł.
IV. Informacja o istotnych zdarzeniach mających wpływ na sytuację ekonomiczno-finansową
- W obecnych warunkach prognozowanie sytuacji jednostki w okresie 3 lat obarczone jest dużym ryzykiem błędu, podobnie jak sytuacji makroekonomicznej. Znaczny poziom inflacji, ograniczenia związane z sytuacją gospodarczą może mieć większy niż założono wpływ na wyniki finansowe jednostki w najbliższych latach.
- Planowane odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego spowoduje powrót obligatoryjnych badań profilaktycznych, co wpłynie na wzrost przychodów jednostki z tego tytułu w roku 2023 i latach następnych.
- Zakładamy dalszą realizację usług na rzecz pacjentów podlegających powszechnemu ubezpieczeniu zdrowotnemu. W związku z tym nie nastąpi istotna zmiana struktury organizacyjnej jednostki. Przychody z NFZ stanowią ok. 40% przychodów ze sprzedaży i skutki finansowe ich braku (lub zmniejszenia) byłyby dla jednostki bardzo niekorzystne.
- Zakładamy dalsze finansowanie przez płatnika publicznego podwyżek dla pracowników podmiotów leczniczych. Brak finansowania spowodowałby znaczną stratę jednostki.
- Wzrost minimalnych wynagrodzeń pracowników medycznych oraz znaczny wzrost cen energii, materiałów i usług powoduje dalszy wzrost kosztów rodzajowych.
- Braki kadry medycznej mogą spowodować trudności w realizacji kontraktu NFZ.