- Menu przedmiotowe
- Budżet i majątek jednostki
- Raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ za rok 2023
Raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ za rok 2023
Raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ za 2023r. (336,70KB)
RAPORT O SYTUACJI EKONOMICZNO-FINANSOWEJ
SAMODZIELNEGO PUBLICZNEGO ZAKŁADU OPIEKI ZDROWOTNEJ
Podstawa prawna: art. 53a ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz.U.2023 poz. 991 z póżn. zm.)
I. Wybrane informacje o samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej.
1. Firma samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej:
Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy w Opolu z/s w Kędzierzynie-Koźlu
2. Adres: ul. Mikołaja Reja 2a, 47-220 Kędzierzyn-Koźle
3. Numer telefonu, faksu oraz adres poczty elektronicznej:
Tel. 77 4837732, Fax 77 4837732 w 102, sekretariat@womp.opole.pl
4. Numer identyfikacyjny: REGON 000637921
5. Numer w Krajowym Rejestrze Sądowym: 0000001890
6. Data wpisu i numer rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą: 01.11.1996r. nr 000000009478
II. Analiza sytuacji ekonomiczno-finansowej za poprzedni rok obrotowy
Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej została opracowana w oparciu
o teorię i zasady analizy wskaźnikowej, dostosowanej do warunków i specyfiki sektora ochrony zdrowia.
Raport sporządzono zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 25 kwietnia 2017 roku w sprawie wskaźników ekonomiczno-finansowych niezbędnych do sporządzenia analizy oraz prognozy sytuacji ekonomiczno-finansowej samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2017r. poz. 832).
Analizę sytuacji ekonomiczno-finansowej za 2023 rok przeprowadzono w oparciu
o punktowe oceny przypisane poszczególnym wskaźnikom wyliczonym zgodnie ze sposobem określonym w/w rozporządzeniu.
Z uwagi na dodatni wynik finansowy w roku 2023 wskaźniki zyskowności uzyskały wartości od 0,86% zyskowność aktywów do 0,18% zyskowność netto i zyskowność działalności operacyjnej.
Jednostka uzyskała również korzystne wartości wskaźników płynności, zarówno bieżącej (1,53), jak i szybkiej (1,52). Za wskaźniki płynności uzyskano maksymalną liczbę pkt.
Wysoką wartość uzyskały wskaźniki rotacji należności i zobowiązań. Jednostka nie ma problemów z regulowaniem należności. Średni czas uzyskania należności wyniósł 15 dni.
Wszystkie zobowiązania regulowane są terminowo, a średni czas wyniósł 3 dni.
Niskie wartości uzyskały wskaźniki zadłużenia ponieważ:
- jednostka posiada wysokie rezerwy na świadczenia pracownicze, w tym odprawy emerytalne i nagrody jubileuszowe,
- jednostka posiada niski kapitał założycielski z uwagi na brak własnych nieruchomości,
- jednostka posiada nierozliczony ujemny wynik finansowy z lat ubiegłych oraz zerowy fundusz zakładu.
W efekcie uzyskano wskaźnik zadłużenia aktywów w wysokości 66% oraz wskaźnik wypłacalności w wysokości 4,52.
W wyniku analizy wskaźników sporządzonej na podstawie Sprawozdania Finansowego za rok 2023, przy zastosowaniu metody punktowej uzyskano 47 punkty, co stanowi 67,14% (w roku ubiegłym 61,42%) maksymalnej liczby punktów możliwej do uzyskania i świadczy o stabilnej sytuacji ekonomiczno-finansowej jednostki.
Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej nie są nastawione na uzyskanie zysku, a ich celem jest zabezpieczanie potrzeb zdrowotnych na danym terenie.
III. Prognoza sytuacji ekonomiczno-finansowej na kolejne trzy lata obrotowe
Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o działalności leczniczej. Prognoza na okres 2024-2026 rok została opracowana zgodnie z art. 52 ustawy o działalności leczniczej.
SPZOZ pokrywa z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności
i reguluje zobowiązania. W prognozach sytuacji ekonomiczno-finansowej na rok 2024 zaplanowano zerowy wynik finansowy. Na lata 2025 i 2026 zaplanowano niewysokie ale dodatnie wyniki finansowe.
Podstawą określenia prognozowanych przychodów i kosztów w roku 2024 jest Plan Finansowy oraz zawarte umowy. Z uwagi na normalizację sytuacji epidemicznej w roku 2024 zaplanowano wzrost przychodów ze sprzedaży o 4,8%. Przychody z NFZ wzrosną o 8,2% a dotacja Samorządu Województwa Opolskiego pozostanie na poziomie roku 2023.
Wykaz umów na finansowanie świadczeń ze środków publicznych zawartych na dzień sporządzenia raportu:
- Województwo Opolskie - zadania medycyny pracy 4.300.000 zł - na rok 2024,
- Narodowy Fundusz Zdrowia – AOS – 1.979.900 zł - na rok 2024,
- Narodowy Fundusz Zdrowia – POZ - 1.023.185 zł - na rok 2024,
- Narodowy Fundusz Zdrowia – Rehabilitacja lecznicza – 737.087 zł - na rok 2024.
Do prognozy przychodów i kosztów na lata 2025-2026 przyjęto następujące wskaźniki makroekonomiczne:
- tempo wzrostu cen towarów i usług komercyjnych wyniesie 4,1% i 3,1%,
- wzrost PKB 3,3% i 3%,
- wzrost kosztów pracy 2,7% i 2,7%.
Do prognozy przychodów na lata 2025-2026 przyjęto założenie, że zakres realizowanych usług finansowanych ze środków publicznych będzie obejmował wszystkie dotychczasowe rodzaje świadczeń.
Prognozę przychodów w zakresie realizacji zadań medycyny pracy, finansowanych przez Samorząd Województwa zwiększono o planowany wskaźnik wzrostu wynagrodzeń pracowników działalności leczniczej wynoszący od lipca 2024r. -13% oraz wskaźnik PKB 3% w roku 2026.
Podobnie prognozę przychodów za świadczenia finansowane przez NFZ zwiększono na rok 2025 o planowany wzrostu wynagrodzeń pracowników podmiotów leczniczych wynoszący od lipca 2024r. 13% oraz wskaźnik PKB 3% w roku 2026.
Zakładany wzrost przychodów ze sprzedaży w kolejnych latach (rok do roku) wyniesie:
- 2024 rok 436 tys. zł
- 2025 rok 1.147 tys. zł
- 2026 rok 327 tys. zł.
W planach roku 2025 uwzględniono wzrost przychodów z NFZ i dotacji Samorządu Województwa Opolskiego na sfinansowanie ustawowych podwyżek wynagrodzeń zasadniczych pracowników podmiotów leczniczych.
Kwoty kosztów ujęte w prognozie stanowią koszty związane z realizacją umów
z płatnikiem publicznym oraz innych przychodów. Poziom kosztów wg rodzaju założono zgodnie z Planem Finansowym na rok 2024. W roku 2025 zaplanowano wzrost kosztów na poziomie ustawowego wzrostu wynagrodzeń 13% a w roku 2026 prognozowanego wskaźnika dynamiki wynagrodzeń wynoszącego 2,7%.
Planowany wzrost kosztów rodzajowych w kolejnych latach (rok do roku) wyniesie:
- 2024 rok 150 tys. zł
- 2025 rok 763 tys. zł
- 2026 rok 179 tys. zł.
W kosztach roku 2025 uwzględniono ustawowe podwyżki wynagrodzeń pracowników podmiotów leczniczych.
Wykres sumy punktów za lata 2023-2026
Wykres ilości punktów za lata 2023-2026
IV. Informacja o istotnych zdarzeniach mających wpływ na sytuację ekonomiczno-finansową
- W obecnych warunkach prognozowanie sytuacji jednostki w okresie 3 lat obarczone jest dużym ryzykiem błędu, podobnie jak sytuacji makroekonomicznej. Znaczny poziom inflacji, ograniczenia związane z sytuacją gospodarczą może mieć większy niż założono wpływ na wyniki finansowe jednostki w najbliższych latach.
- Zakładamy dalszą realizację usług na rzecz pacjentów podlegających powszechnemu ubezpieczeniu zdrowotnemu. W związku z tym nie nastąpi istotna zmiana struktury organizacyjnej jednostki. Przychody z NFZ stanowią ok. 40% przychodów ze sprzedaży i skutki finansowe ich braku (lub zmniejszenia) byłyby dla jednostki bardzo niekorzystne.
- Zakładamy dalsze finansowanie przez płatnika publicznego podwyżek dla pracowników podmiotów leczniczych. Brak finansowania spowodowałby znaczną stratę jednostki.
- Wzrost minimalnych wynagrodzeń pracowników medycznych oraz znaczny wzrost cen energii, materiałów i usług powoduje dalszy wzrost kosztów rodzajowych.
- Braki kadry medycznej mogą spowodować trudności w realizacji kontraktu NFZ.